Typowe przyczyny wycieku płynu chłodniczego:

– Nieszczelna chłodnica wody.

– Rozluźnione łączenia na wężach.

– Uszkodzona uszczelka pod głowicą.

Mokre plamy na chodniku czy w garażu?

Najpierw wyklucz inne źródła wycieku, a mogą to być najczęściej: olej silnikowy, olej ze skrzyni biegów, woda z klimatyzacji, płyn wspomagania kierownicy, płyn hamulcowy, paliwo. Jak je rozróżnisz – dowiedz się z tego artykułu: Co to za wyciek pod moim samochodem?

Jeśli wykluczyłeś powyżej wymienione inne źródła, może to być wyciek płynu chłodniczego układu chłodzenia silnika. Jak go rozpoznać?

  • Wyciek pojawia się z przodu samochodu, tuż pod grillem, to prawdopodobnie masz wyciek z bezpośrednio z chłodnicy wody lub przewodów przyłączeniowych.
  • Ma kolor zielonkawy lub niebieskawy (częste kolory płynu chłodniczego, lecz mogą wystąpić także inne) .
  • Silnik grzeje się z powodu pogorszonego chłodzenia.
  • Oczywiście decydującym symptomem będzie szybki ubytek płynu chłodniczego w zbiorniku. Sprawdzając to zwróć uwagę na różnicę poziomów (objętości) płynu w zależności od temperatury silnika. Zimny silnik (i płyn chłodniczy) – poziom niższy. Gorący płyn – poziom wyższy.
Nieszczelna chłodnica wody

Jak naprawić?

Jeśli to chłodnica – najlepiej wymienić. Tymczasowe rozwiązania to:

– Zakleić cieknące miejsce klejem epoksydowym. Sprawdzone rozwiązanie to dwuskładnikowy kit epoksydowy, typu poxilina – autor osobiście wypróbował to na cieknącej chłodnicy starego Saaba 900. Operację uszczelnienia przeprowadzono na żywym organizmie, bez spuszczania wody z układu. Dobrze wymieszana masa poszła na pęknięcie, gorący płyn pomógł szybko związać klej. Pomogło. Samochodzik jeździł tak do końca swojego żywota – jeszcze dobrych parę latek.

– Zagęścić płyn uszczelniaczem do chłodnic. Trick polega na dodaniu do płynu chłodniczego specyfiku, który zagęszcza środek chłodzący i zmniejsza / niweluje wyciek. To działa, ale jednocześnie trzeba pamiętać, że taka metoda pogarsza właściwości chłodzące płynu i całego układu. Gęstsza substancja porusza się wolniej i słabiej wymienia ciepło. Nie polecamy.

Generalnie, jeśli Twoje autko ma wysoką wartość, to warto rozważyć wymianę chłodnicy na nową. To element, na którym nie warto zanadto oszczędzać, bo niesprawny układ chłodzenia może przyczynić się do przegrzania, a nawet zatarcia silnika. Koszt znacznie wyższy niż wymiana radiatora. Nowe czy używane chłodnice? Jeśli masz pewność, że używana nie była uszkodzona i naprawiana – te już niosą większe ryzyko ponownej awarii – to czemu nie… Warto pamiętać, że chłodnica jest jednym z najczęściej uszkadzanych  i naprawianych elementów przy stłuczkach samochodów.

Mechanicy znają przypadki, że wyciek był rezultatem obluzowanych zacisków na wężach hydraulicznych dochodzących do chłodnicy. Tu pomaga zwykły śrubokręt.

Jeśli płyn ucieka do wewnątrz silnika – najczęściej przez uszkodzoną uszczelkę głowicy zaworów – to nie pozostaje nic innego, jak rozebrać silnik i wymienić uszczelkę pod głowicą. Ale to już bardziej skomplikowana historia…Zorientujesz się, że to ten problem, jeśli płynu będzie ubywać, a nie będzie wycieku na zewnątrz pojazdu.

Chcesz się dowiedzieć, ile będzie kosztować chłodnica do Twojego auta?  Znajdź chłodnicę na Autorii. Porównaj i kupuj najtaniej!


Autoria – Porównywarka Cenowa Części

Czy ten artykuł był pomocny?

Kliknij na gwiazdkę, aby dodać ocenę

Przeciętna ocena: 5 / 5. Liczba ocen: 2

Brak ocen. Bądź pierwszy i dodaj ocenę!

Żałujemy, że że uznałeś ten artykuł za bezużyteczny 🙁

Pozwól nam ulepszyć nasz artykuł!

Napisz, jak moglibyśmy ulepszyć ten artykuł


Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o