W hamulcach tarczowych pracują klocki, w bębnowych ich odpowiedniki to szczęki. Dwie szczęki są dociskane do wewnętrznych stron bębna hamulcowego, co powoduje wytracanie prędkości. Na osi są więc dwie pary szczęk. Bębny wcale nie zniknęły, są jeszcze dość często spotykane na tylnych kołach, w samochodach starszych konstrukcyjnie oraz w nowszych, mniejszych autach. Bęben łatwo rozpoznać – zamknięta, walcowata puszka za obręczą koła.

Czy szczęki są mniej trwałe od klocków?

Zależy od stylu jazdy kierowcy. Mogą wytrzymać tyle co klocki, czyli 60-80 tys. km, a nawet więcej. O ile grubość klocków da się pobieżnie sprawdzić bez zdejmowania koła (choć nie w każdym aucie), o tyle w przypadku bębnów nie jest to możliwe. Trzeba zdjąć koło i rozebrać bęben, żeby skontrolować stan szczęk i innych elementów.

Ile zapłacę za szczęki?

Najtańsze możesz dostać, w internetowej sprzedaży, za mniej niż 30 zł za dwie, a więc za komplet na oś za około 60 zł. Niektóre szczęki są oferowane wraz z dźwignią hamulca ręcznego (hamulca pomocniczego), albo razem z cylinderkiem hamulcowym. Czasami sprzedawcy oferują powiększone zestawy zawierające kompletne bębny, a nawet łożyska kół za 200 i więcej złotych.

Czy ten artykuł był pomocny?

Kliknij na gwiazdkę, aby dodać ocenę

Przeciętna ocena: 0 / 5. Liczba ocen: 0

Brak ocen. Bądź pierwszy i dodaj ocenę!

Żałujemy, że że uznałeś ten artykuł za bezużyteczny 🙁

Pozwól nam ulepszyć nasz artykuł!

Napisz, jak moglibyśmy ulepszyć ten artykuł


Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o