Znalazłeś plamę cieczy na swoim podjeździe z nowej kostki brukowej? Pojawiła się kałuża pod autem w Twoim garażu? Generalnie, żaden wyciek płynu z pojazdu (poza nielicznymi przypadkami opisanymi poniżej) nie jest dobry. Czasami grozi to „tylko” przegrzaniem silnika (wyciek płynu chłodniczego), a czasami poważnym wypadkiem (wyciek płynu hamulcowego).

Poniżej dowiesz się, jak zidentyfikować poszczególne źródła wycieków.

  • Olej silnikowy – zazwyczaj będzie ciemny (brązowy, czarny) i tłusty, występuje pod blokiem silnika, w okolicy najniższego punktu.
  • Olej ze skrzyni biegów – jak wyżej, tylko o jasnej barwie (nie działają na niego tak wysokie temperatury jak w silniku, nie przepala się).
  • Skropliny wody z klimatyzacji – zastanawiałeś się kiedyś skąd się wzięła kałuża wody pod pojazdem po kilkugodzinne jeździe z klimatyzacją, zazwyczaj przy wysokich temperaturach zewnętrznych (powyżej 25-30 stopni), mająca źródło w okolicy przedniej szyby? Może to być zwykła woda z rozmrożenia wymiennika ciepła z klimatyzacji. Podczas pracy powstaje na nim szron, który po wyłączeniu silnika topnieje. To naturalny objaw, nie musisz się niczym martwić. 
  • Płyn ze wspomagania kierownicy – często czerwonawy, może wyciekać w okolicy maglownicy kierownicy
  • Płyn hamulcowy (!) – najczęściej bezbarwny, w okolicy przewodów hamulcowych przy kołach – uwaga! Nie jedź, zanim nie wykluczysz tego źródła. Bez płynu hamulcowego nie zahamujesz!
  • Paliwo – benzyna – szybko paruje, ma tęczową poświatę, olej napędowy – gęstszy, tłustawy. Zazwyczaj w okolicach baku paliwa, w tylnej części samochodu.
  • Woda po myciu auta – po myciu, zwłaszcza pod ciśnieniem, woda czasami dostaje się do zakamarków, z których później powoli wycieka. Cecha charakterystyczna – bezbarwna, paruje, najczęściej wyciek ustaje kilka minut po myciu, lub ruszeniu autem.

Tabelaryczne podsumowanie typowych źródeł wycieku

Źródło wyciekuUmiejscowienie, okoliceKolor płynuKonsystencja
Olej silnikowyBlokiem silnika, najniższy punktCiemny, czarny, brązowyTłusty, niezamarzający, nieparujący
Olej ze skrzyni biegów jw.Jasnyjw.
Skropliny wody z klimatyzacji Przednia szybaBezbarwnyNietłusty, szybko parujący, zamarzający
Płyn z chłodnicyGrillZielony, niebieskiNietłusty
Płyn ze wspomagania kierownicy Maglownica, krzyżakCzerwony, bezbarwnyTłustawy
Płyn hamulcowyPrzewody hamulcowe przy kołachBezbarwnyNietłusty
PaliwoTył samochodu, bakTęczowa poświataTłustawy (olej napędowy), nietłusty – szybko parujący (benzyna), niezamarzający
Woda po myciuWiele miejsc narazBezbarwnaNietłusty, szybko parujący, zamarzający

Jeśli będzie to inny płyn niż woda po roztopieniu szronu z klimatyzacji lub po myciu samochodu – musisz zadziałać, zbadać przyczynę wycieku, a płyny wymienić lub uzupełnić. Nierzadko konieczna będzie wymiana części, a te szybko i w najlepszej cenie znajdziesz na Autorii.


Autoria – Porównywarka Cenowa Części

Czy ten artykuł był pomocny?

Kliknij na gwiazdkę, aby dodać ocenę

Przeciętna ocena: 5 / 5. Liczba ocen: 5

Brak ocen. Bądź pierwszy i dodaj ocenę!

Żałujemy, że że uznałeś ten artykuł za bezużyteczny 🙁

Pozwól nam ulepszyć nasz artykuł!

Napisz, jak moglibyśmy ulepszyć ten artykuł


Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o