Najważniejszy filtr w całym aucie, bo jeśli go nie wymienisz we właściwym czasie, możesz zatrzeć silnik i koszty będziesz miał wielkie. Olej musi być dokładnie filtrowany, bo inaczej będzie upodabniał się do szlamu. Zły stan oleju, często niewymienianego na czas to praprzyczyna wielu awarii silnika, z turbosprężarką włącznie.

Gdzie znajdę filtr w swoim aucie?

Kiedyś filtr oleju wystawał gdzieś z boku kadłuba silnika. Teraz często znajduje się na samym dole silnika, dostępny tylko od spodu. Ale nie tak szybko, bo jeżeli silnik chroni od spodu duża osłona, trzeba wpierw ją zdjąć, a śrubek może być nawet ponad 20! W niektórych samochodach osłona ma otwór, przez który filtr można odkręcić. Istnieją też, na szczęście, przykłady bardzo dobrej dostępności, jak Subaru XV 2.0i, w którym filtr czeka na górze komory silnika. Podobnie w Volkswagenie Amaroku 3.0 V6 TDI, na górze jest wkład filtra.

Czym różni się filtr od wkładu filtra?

Filtr jest zamknięty w metalowej puszce, tworzy jedną, wykręcaną całość. Natomiast wkład kryje w sobie właściwy filtr. Z reguły z zewnątrz obudowa wkładu ma charakterystyczną, sześcioboczną wypustkę na płaski klucz.

Co ile kilometrów bądź lat trzeba zmieniać olej?

Zdaniem wielu, doświadczonych mechaników nowy olej należy się silnikowi – niezależnie od jego rodzaju – co 15 tys. km albo co jeden rok. A jeśli podróżujesz na krótkich dystansach, w silnym zapyleniu i nie daj Bóg masz jeszcze ciężką nogę, czyli lubisz ostro przyspieszać, to nawet częściej. Producenci samochodów zalecają wydłużenie okresów wymiany do 30 tys. km a nawet więcej, ale należy do takich propozycji podchodzić ostrożnie.

Czy ten artykuł był pomocny?

Kliknij na gwiazdkę, aby dodać ocenę

Przeciętna ocena: 0 / 5. Liczba ocen: 0

Brak ocen. Bądź pierwszy i dodaj ocenę!

Żałujemy, że że uznałeś ten artykuł za bezużyteczny 🙁

Pozwól nam ulepszyć nasz artykuł!

Napisz, jak moglibyśmy ulepszyć ten artykuł


Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o