Wiemy, czego masz się wystrzegać, jeśli chcesz jak najdłużej korzystać ze sprzęgła.
– Ślizganie się sprzęgła, samochód rusza z najwyższym trudem.
– Szarpanie podczas ruszania.
– Niewłaściwa praca pedału sprzęgła.
Chcesz ruszyć autem z mechaniczną skrzynią biegów, naciskasz gaz, a samochód nie jedzie, mimo że silnik ma już wyższe obroty i czuć swąd spalenizny? Wiesz, że sprzęgło się skończyło i trzeba je zmienić. Żeby potwierdzić diagnozę, możesz zrobić jeszcze tak: zaciągasz hamulec postojowy, włączasz IV bieg, puszczasz pedał sprzęgła. Jeżeli silnik zgaśnie od razu, to sprzęgło jest OK. Jeżeli silnik pracuje dalej, sprzęgło na pewno się ślizga. Ale poza ślizganiem się są jeszcze inne objawy wskazujące na uszkodzenie sprzęgła.
– Ciężka praca pedału sprzęgła, szarpanie przy ruszaniu – wylicza Tomasz Malec, właściciel renomowanego, niezależnego warsztatu Japanserwis we Wrocławiu. – Sprzęgło bierze przy bardzo wysokim położeniu pedału, lub przy bardzo niskim. Jeżeli jest regulacja, można spróbować to poprawić.
Jeszcze „dwumasa”
Na sprzęgle sprawa się nie kończy, wiele nowoczesnych turbodiesli, ale coraz częściej również benzyniaków, ma dwumasowe koło zamachowe, zwane popularnie „dwumasą”. Koło niweluje drgania w układzie przeniesienia napędu, lecz ma to do siebie, że wystarcza na jakieś 180 tys. km. Pod warunkiem, że samochód jest eksploatowany poprawnie i zgodnie z przeznaczeniem, co zaznacza Tomasz Malec.
Gdy stosowano tradycyjne koło zamachowe, z jednej masy, o ich awariach w zasadzie nikt nie słyszał. A tu proszę, kolejne rozwiązanie we współczesnych pojazdach, które prędzej czy później musi się zepsuć! I niewielkie znaczenie ma marka, model, rocznik wozu. Dwumasowe koło zamachowe psuje się w każdym.
Najczęściej obserwowanymi objawami zużycia „dwumasy” są stuki dochodzące z okolic skrzyni biegów oraz szarpanie przy ruszaniu lub zmianie biegów. Przeważnie jeżeli dwumasowe koło ulegnie uszkodzeniu, sprzęgło również nadaje się do wymiany. Przeważnie, bo mechanik powinien ocenić konkretny przypadek, czy wymiana sprzęgła jest konieczna.
Tego nie rób sprzęgłu
Sprzęgło jest elementem ciernym, więc z natury rzeczy musi się zużywać. Kwestia tylko, czy będzie zużywało się zgodnie z techniczną wytrzymałością, czy mu w tym kierowca „pomoże”. Zawsze możesz skrócić żywot sprzęgła przez niewłaściwe obchodzenie się z nim.
Oto sześć najważniejszych przyczyn skrócenia okresu eksploatacji sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego:
- Trzymanie nogi na pedale sprzęgła (szczególnie przy hydraulicznym sterowaniem sprzęgłem).
- Holowanie na linie cięższych pojazdów.
- Wyjeżdżanie ze śnieżnych zasp lub z błota.
- Doprowadzanie do uślizgu sprzęgła przy zmianie biegów.
- Jazda na półsprzęgle, czyli z lekko wciśniętym pedałem sprzęgła.
- Nieumiejętne ruszanie na stromych podjazdach.
Szukasz sprzęgła? Znajdź sprzęgło na Autorii. Porównaj i kupuj najtaniej!
Dodaj komentarz