Są amortyzatory gazowo-olejowe i olejowe.

  • Jeżeli masz jeszcze olejowe, gdy zużyją się, zmień na gazowo-olejowe.
  • Auto „pływa” i stuka, więc czas na nowe amortyzatory.
  • Dla bezpieczeństwa amortyzatory wymieniaj parami, na osi.

Często słyszy się, że jakiś samochód ma „amortyzatory gazowe” i że są one lepsze od zwykłych. Tymczasem, jak dowiadujemy się w firmie MTS-Technik Polska z Gdyni, jest to nieścisłość. W samochodowych zawieszeniach coś takiego jak „amortyzator gazowy” nie istnieje. Amortyzatorem gazowym może być siłownik maski silnika, czy też teleskopy w kuchennych szafkach. W zawieszeniach samochodowych są dwa typy amortyzatorów: olejowe oraz gazowo-olejowe. W tych drugich, oprócz oleju, znajduje się gaz pod ciśnieniem. Gaz napiera na olej i w ten sposób eliminuje zjawisko kawitacji, czyli pienienia się oleju. W amortyzatorach olejowych w wyniku kawitacji z czasem tworzą się przestrzenie wypełnione jedynie powietrzem, a to diametralnie wpływa na pogorszenie się pracy amortyzatora. Tak więc ciśnienie gazu w gazowo-olejowym przynosi poprawę wydajności amortyzatora.

Mechanicy dwa typy amortyzatorów rozpoznają w prosty sposób. W gazowo-olejowym tłoczysko po wciśnięciu wraca do pozycji wyjściowej. W przypadku olejowego raz wciśnięte tłoczysko nie wyjdzie samoczynnie z obudowy amortyzatora. Oczywiście pomijamy tu sytuację, kiedy amortyzator gazowo-olejowy jest uszkodzony, np. ulotnił się z niego gaz. W takim przypadku tłoczysko również nie wróci samo do góry.

Olejowe to przeszłość

Technicy z MTS-Technik Polska wyjaśniają, że amortyzatory olejowe we współczesnych konstrukcjach zostały niemalże wyeliminowane. Jeśli jednak zdarzy się komuś mieć w swoim aucie jeszcze amortyzatory olejowe i zużyją się, to wymiana na gazowo-olejowe jest jak najbardziej wskazana. Gazowo-olejowe z racji ciśnienia mieszanki lepiej spełniają swoją podstawową rolę, czyli amortyzowanie wszelkich nierówności nawierzchni. Taki amortyzator sprawia, że auto zachowuje się pewniej i jest po prostu bezpieczniejsze.

A kiedy wymieniać? I czy parami?

Amortyzator należy wymienić kiedy widać, że jest już zużyty, przykładowo wycieka z niego olej, oraz gdy w czasie jazdy wyraźnie czujesz  „pływanie” auta, bądź słyszysz stuki w zawieszeniu. Nie lekceważ tego, jedź do mechanika po fachową diagnozę.

Porównaj ceny amortyzatorów na Autorii i nie przepłacaj!

Na pytanie o przebieg czy wiek, po którym trzeba wstawić parę nowych amortyzatorów na przedniej bądź tylnej osi, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Na zużycie amortyzatorów wpływa wiele czynników, najważniejsze z nich: sposób użytkowania auta, styl jazdy, jakość dróg, ciężar ładunku w kabinie i bagażniku etc. Podobnie dzieje z oponami, jeden kierowca zrobi 80 tys. km, drugi zedrze po 20 tys. km.

Tym niemniej dobry amortyzator plus rozważny kierowca gwarantują przebiegi kilkudziesięciu tysięcy kilometrów i więcej.

Eksperci z MTS-Technik Polska zalecają, aby zarówno amortyzatory jak i sprężyny śrubowe były wymieniane parami. Nawet jeśli jeden amortyzator ulegnie zużyciu, a drugi „na oko” wydaje się być sprawny, to pamiętaj, że mimo wszystko ma on za sobą jakąś ilość cykli pracy. Po zestawieniu go w parze z amortyzatorem zupełnie nowym, oś auta nie będzie pracowała w 100 procentach jak należy.

Może bardziej sportowe?

Warto wspomnieć o jeszcze innych rozwiązaniach. Seryjne amortyzatory gazowo-olejowe możesz wymienić na produkty o bardziej sportowej charakterystyce. Sztywniejszy amortyzator poprawia czucie auta podczas dynamicznej jazdy, szczególnie po krętych drogach.

Amortyzator ze sprężyną z regulacją twardości

Istnieje też kolejna kategoria, czyli sportowe amortyzatory o skróconym skoku tłoczyska. Stosuje się je w przypadku montażu sprężyn obniżających. Obniżenie do -40 mm mieści się wprawdzie w granicy dopuszczalnej przez producentów seryjnych amortyzatorów, tym niemniej amortyzatory o skróconym skoku, przy sprężynie obniżającej, będą działały w bardziej optymalnym zakresie.

Przy radykalnych obniżeniach, przekraczających -40 mm, stosowanie krótszych amortyzatorów jest koniecznością i jedynym sposobem na to, żeby auto prowadziło się pewnie i bezpiecznie. Korzyścią obniżenia samochodu jest obniżenie jego środka ciężkości. Dzięki temu samochód jest stabilniejszy i bardziej odporny na boczne przechyły. Inna sprawa, jak sobie poradzi z wdrapywaniem się na wysokie krawężniki.


Autoria.pl – Porównywarka Cenowa Części. Taniej, szybciej, precyzyjnie!

Czy ten artykuł był pomocny?

Kliknij na gwiazdkę, aby dodać ocenę

Przeciętna ocena: 4.3 / 5. Liczba ocen: 7

Brak ocen. Bądź pierwszy i dodaj ocenę!

Żałujemy, że że uznałeś ten artykuł za bezużyteczny 🙁

Pozwól nam ulepszyć nasz artykuł!

Napisz, jak moglibyśmy ulepszyć ten artykuł


1
Dodaj komentarz

avatar
1 Wątki komentarzy
0 Odpowiedzi w wątku
0 Obserwujący
 
Komentarze z największą liczbą odpowiedzi
Najgorętszy wątek
1 Autorzy komentarzy
Radosław Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Radosław
Gość

Ja, kiedy wiem, że mój samochód będzie o wiele bardziej obciążony, np. w podróży, to zakładam specjalne gumy na amortyzatory, aby były bardziej sprężynujące.