Fiat, zmotoryzował nasz kraj
Fiaty były u nas popularne już przed wojną i produkowane w Warszawie (ale jeszcze nie na Żeraniu). Współpracowaliśmy z tą włoską marką, wtedy gdy u nich panował faszyzm i wtedy gdy u nas panował socjalizm. Największym, rynkowym sukcesem był Polski Fiat 126p, w ostatniej serii również oficjalnie noszący potoczną nazwę „Maluch”. Młodzi ludzie nie mogą teraz uwierzyć, jak w ciasnym, czteromiejscowym autku mieściła się rodzina 2 + 2 z psem w drodze na wczasy w Bułgarii. Jak oczywiście takie wczasy udało się załatwić.
Jakie Fiaty sprzedają się najlepiej?
Po powrocie kapitalizmu do Polski Fiat bardzo długo trwał na rynkowym topie zacięcie rywalizując o palmę pierwszeństwa z koreańskim Daewoo. Na początku tego wieku był na czele, znacznie wyprzedzając Skodę, etatowego lidera w ostatnich latach. To już przeszłość. Kiedyś dealerzy Fiata, niektórzy, narzekali, że muszą zajmować się również dostawczakami, teraz cieszą się, że mają takie pojazdy do sprzedaży. W ub.r. kupiliśmy 11915 dostawczych i 14700 osobowych Fiatów. Z dostawczych najczęściej wybieraliśmy Ducato, z osobowych Tipo.
Czy to prawda, że często się psują?
Psują się, jak każda marka. Silniki nie należą do specjalnie kłopotliwych, choć należy wskazać awarie sterowania zaworami Multi Air oraz urywające się klapki w kolektorze ssącym turbodiesla 1.9 JTD 16V. Częściej problemów przysparza zawieszenie, zautomatyzowane skrzynie biegów, elektryka i elektronika.
Które Fiaty są konstrukcjami innych marek?
Faktycznie, Fiat ostatnio często proponował ze swoim logo auta opracowane przez innych producentów, nienależących do niego. Kabriolet 124 Spider to Mazda MX5, pikap Fullback – Mitsubishi L200, dostawcze Talento – Renault Trafic. Taką parę stanowił też Freemont i Dodge Journey, lecz to inna sytuacja, bo marka Dodge jest własnością Fiata, dokładnie koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Aha, i nie ma czegoś takiego jak Fiat Abarth, jest Fiat i jest Abarth.
Dodaj komentarz