Znalazłeś plamę cieczy na swoim podjeździe z nowej kostki brukowej? Pojawiła się kałuża pod autem w Twoim garażu? Generalnie, żaden wyciek płynu z pojazdu (poza nielicznymi przypadkami opisanymi poniżej) nie jest dobry. Czasami grozi to „tylko” przegrzaniem silnika (wyciek płynu chłodniczego), a czasami poważnym wypadkiem (wyciek płynu hamulcowego).
Poniżej dowiesz się, jak zidentyfikować poszczególne źródła wycieków.
- Olej silnikowy – zazwyczaj będzie ciemny (brązowy, czarny) i tłusty, występuje pod blokiem silnika, w okolicy najniższego punktu.
- Olej ze skrzyni biegów – jak wyżej, tylko o jasnej barwie (nie działają na niego tak wysokie temperatury jak w silniku, nie przepala się).
- Skropliny wody z klimatyzacji – zastanawiałeś się kiedyś skąd się wzięła kałuża wody pod pojazdem po kilkugodzinne jeździe z klimatyzacją, zazwyczaj przy wysokich temperaturach zewnętrznych (powyżej 25-30 stopni), mająca źródło w okolicy przedniej szyby? Może to być zwykła woda z rozmrożenia wymiennika ciepła z klimatyzacji. Podczas pracy powstaje na nim szron, który po wyłączeniu silnika topnieje. To naturalny objaw, nie musisz się niczym martwić.
- Płyn ze wspomagania kierownicy – często czerwonawy, może wyciekać w okolicy maglownicy kierownicy
- Płyn hamulcowy (!) – najczęściej bezbarwny, w okolicy przewodów hamulcowych przy kołach – uwaga! Nie jedź, zanim nie wykluczysz tego źródła. Bez płynu hamulcowego nie zahamujesz!
- Paliwo – benzyna – szybko paruje, ma tęczową poświatę, olej napędowy – gęstszy, tłustawy. Zazwyczaj w okolicach baku paliwa, w tylnej części samochodu.
- Woda po myciu auta – po myciu, zwłaszcza pod ciśnieniem, woda czasami dostaje się do zakamarków, z których później powoli wycieka. Cecha charakterystyczna – bezbarwna, paruje, najczęściej wyciek ustaje kilka minut po myciu, lub ruszeniu autem.
Tabelaryczne podsumowanie typowych źródeł wycieku
Źródło wycieku | Umiejscowienie, okolice | Kolor płynu | Konsystencja |
Olej silnikowy | Blokiem silnika, najniższy punkt | Ciemny, czarny, brązowy | Tłusty, niezamarzający, nieparujący |
Olej ze skrzyni biegów | jw. | Jasny | jw. |
Skropliny wody z klimatyzacji | Przednia szyba | Bezbarwny | Nietłusty, szybko parujący, zamarzający |
Płyn z chłodnicy | Grill | Zielony, niebieski | Nietłusty |
Płyn ze wspomagania kierownicy | Maglownica, krzyżak | Czerwony, bezbarwny | Tłustawy |
Płyn hamulcowy | Przewody hamulcowe przy kołach | Bezbarwny | Nietłusty |
Paliwo | Tył samochodu, bak | Tęczowa poświata | Tłustawy (olej napędowy), nietłusty – szybko parujący (benzyna), niezamarzający |
Woda po myciu | Wiele miejsc naraz | Bezbarwna | Nietłusty, szybko parujący, zamarzający |
Jeśli będzie to inny płyn niż woda po roztopieniu szronu z klimatyzacji lub po myciu samochodu – musisz zadziałać, zbadać przyczynę wycieku, a płyny wymienić lub uzupełnić. Nierzadko konieczna będzie wymiana części, a te szybko i w najlepszej cenie znajdziesz na Autorii.
Dodaj komentarz