Jak łatwo się domyślić, sprzęgło ma za zadanie sprzęgać, łączyć jedno urządzenie z drugim. W przypadku sprzęgła w samochodzie – tego najczęściej stosowanego – łączy ono silnik ze skrzynią biegów. Musi więc znajdować się pomiędzy tymi podzespołami. Gdy naciskasz pedał sprzęgła, żeby zmienić bieg, rozłączasz sprzęgło. Gdy podczas jazdy na biegu nie ruszasz tego pedału, sprzęgło non stop pracuje. Takie sprzęgło występuje, jak auto ma mechaniczną skrzynię biegów, zwaną też manualną skrzynią biegów.
Sprzęgło kompletne, czyli co w nim jest?
Trzy główne części składowe: tarcza, docisk, łożysko oporowe (wyciskowe). Choć wszystkie są okrągłe, dość łatwo je rozróżnić. Tarcza jest płaska z charakterystycznymi tłumikami drgań w kształcie wmontowanych w nią sprężyn. Docisk przypomina większy, głębszy talerz, którego znakiem rozpoznawczym są idące do środka blaszki (fachowo zwane sprężyną talerzową). Łożysko jest zdecydowanie najmniejsze, z dużym otworem w środku. Dodajmy, iż za przenoszenie siły napędowej odpowiada tarcza, która jest ściskana między dociskiem a kołem zamachowym przymocowanym do silnika, konkretnie do wału korbowego. Tak zwane dwumasowe koło zamachowe ma ograniczoną trwałość, czasem wyrabia się przed przebiegiem 100 tys. km. Cóż, klasyczne, jednomasowe koło zamachowe wytrzymywało wieczność, po prostu nic złego się z nim nie działo.
Ile kosztuje kompletne sprzęgło?
Ceny są mocno zróżnicowane, zależą od wielkości i mocy silnika, od przenoszonych obciążeń, od producenta sprzęgła, oczywiście także od miejsca zakupu. Od stu kilkudziesięciu złotych w górę za tarczę, docisk i łożysko.
Jakie są objawy usterek, zużycia?
Wszelkiego rodzaju drgania, „drapanie” pedału sprzęgła, szarpanie przy zmianie biegów, zgrzyty przy zmianie biegów, wycie (łożyska) po wciśnięciu pedału powinny cię zaniepokoić i skierować do warsztatu.
Dodaj komentarz