Sprężyna zwieszenia, sprężyna śrubowa lub po prostu sprężyna. Bardzo popularny element zawieszenia kół, szczególnie w samochodach osobowych. Łatwo zidentyfikować sprężynę, nawet laik rozpozna jej spiralny kształt. Nawet jeśli wcześniej nie widział sprężyny w zawieszeniu.
Po co ta sprężyna?
Nie wdając się w techniczne szczegóły, sprężyna łączy elastycznie zawieszenie z nadwoziem, tłumi drgania zapewniając tym samym komfort resorowania. Sprężyna musi być tak skonstruowana, aby tenże komfort istniał w szerokim zakresie jej pracy.
Co ma wspólnego sprężyna z resorem?
Wbrew pozorom wiele, bo tak naprawdę jest rozwinięciem resora, inną jego formą, bardziej odpowiednią dla mniejszych pojazdów. Obecnie resory ostały się w tylnym zawieszeniu pikapów i aut dostawczych, w typowo osobowych konstrukcjach królują sprężyny śrubowe, przy obu osiach.
Co ma wspólnego sprężyna z miechem?
W zawieszeniu pneumatycznym zamiast sprężyny jest element zwany popularnie miechem. Miech zastępuje sprężynę, nie amortyzator!
Czy sprężyny trzeba wymieniać?
Wymieniamy co pewien czas amortyzatory, gdy już nie pochłaniają wahań karoserii. Sprężyny wydają się przy amortyzatorach wręcz wieczne. W wielu autach rzeczywiście bardzo długo nie wymagają wymiany, chyba że popękają, albo się ułamią. Wtedy jest to konieczne (parami, przy obu kołach osi), bo ułamany kawałek gdzieś sobie spada i masz auto z zawieszeniem o nieco nierównej wysokości. Gorzej, gdy taki kawałek nadłamie się u góry sprężyny, wtedy potrafi uszkodzić oponę w czasie jazdy i robi się naprawdę niebezpiecznie.
Dodaj komentarz