Co najbardziej niszczy klocki i tarcze hamulcowe?
- Sól sypana na drogi
- Ostre hamowanie z dużej prędkości
- Skorodowane jarzma
- Zły dobór klocków do tarcz
Bez wątpienia sól, którą posypywane są drogi zimą, źle wpływa na kocki i tarcze hamulcowe. Roztwór soli wnika w mikropory tych elementów. Efektem jest m.in. puchnięcie tarcz. Ponieważ klocek zawsze minimalnie dotyka tarczy, w tej sytuacji dotyka jej bardziej. Usłyszysz pisk, nawet bez używania pedału hamulca. Piszczy i piszczy. Oczywiście zużywa to niepotrzebnie i tarczę, i klocki. Można je uratować, jeśli nie będziesz jeździł tak zbyt długo. Klocki można oczyścić ze szklistej warstwy powstającej na ich powierzchni. Tarcza nadaje się do dalszego użytku, jeśli nie jest fioletowa. Ten kolor świadczy o przegraniu tarczy. A profilaktycznie warto zimą częściej myć auto, nie zapominając o jego spodzie.
Tarcza może być fioletowa również z winy kierowcy. Jeśli często gwałtownie hamujesz z wysokich prędkości, przegrzejesz tarcze, nawet najlepsze.
Ba, na hamulce negatywnie wpływa również ich niedogrzanie. No bo gdy jeździsz mało, na krótkich dystansach, będzie miał skorodowane tarcze. Tarcze rdzewieją same z siebie, ale tym bardziej przy takiej eksploatacji.
Hamulce, jak wiele innych elementów, psują się po pewnym czasie, zwłaszcza jeśli samochód nie jest regularnie, porządnie serwisowany. Zacierają się ślizgi, zacierają się zaciski. Kłopoty z zaciskami, konkretnie ze ściśniętym trzpieniem, objawiają się tym, że trzyma hamulec pomocniczy, zwany najczęściej ręcznym. Dzieje się tak m.in. w popularnych w Polsce autach z rodziny Volkswagena.
Klocki mogą stanąć, tzn. przylgnąć do tarczy i nie odpuszczać. Jeżdżenie z taką usterką jest niebezpieczne, prowadzi do przegrzewania się nie tylko hamulców, również łożysk kół, z których wytapia się smar. Przyczyną tego wszystkiego jest korozja jarzma. Zazwyczaj pomaga gruntowne czyszczenie.
Porównaj ceny kloców hamulcowych na Autorii i nie przepłacaj!
Tarcze mają stosunkowo cienką warstwę roboczą, utwardzona powierzchnia mierzy 2-3 mm. Okrągłe zarysowania tarczy, czasem przybierające postać rowków biorą się ze zbyt twardych klocków. Zbyt twardych do konkretnej tarczy.
Jak dobrać części, klocki hamulcowe i tarcze hamulcowe? Paweł Kęsik, mechanik z firmy SB Car Wash w Piasecznie pod Warszawą radzi, aby stosować części takiej marki jak zaciski. Na każdym zacisku ich marka jest gdzieś napisana, jak nie widać tego z zewnątrz, to na pewno po zdjęciu koła. Paweł Kęsik argumentuje, że konstruktor samochodu przewidział takie a nie inne hamulce, że z takimi hamulcami pojazd został homologowany.
Zdarzają się porysowane tarcze z tego powodu, że kierowca tak długo odkładał wymianę klocków, aż zużyły się całkowicie i zaczęły pracować metalową częścią. To słychać! Rozlega się w trakcie hamowania przykry dźwięk tarcia metalu o metal.
Kup tarcze hamulcowe w najlepszej cenie na Autorii!
Tarcze dobrej jakości powinny wytrzymać dwa-trzy razy więcej kilometrów niż klocki. Tak jest od lat. Zmieniła się natomiast proporcja miedzy przednimi a tylnymi hamulcami. Kiedyś znacznie częściej wymieniało się klocki i tarcze z przodu. Decydowała o tym prosta fizyka – gdy hamujesz, dziób auta nurkuje, więc zdecydowanie bardziej są obciążone przednie hamulce. W nowoczesnych autach, z elektroniczną stabilizacją toru jazdy ESP (Electronic Stability Program) i innymi układami hamulce są angażowane w większym stopniu, co dotyczy szczególnie tylnych. Poprzez automatyczne, krótkie uruchamianie hamulców – przy różnych kołach – auto radzi sobie z poślizgami, ma lepszą trakcję, sprawniej pokonuje odcinki poza utwardzonymi drogami (m.in. przy napędzie 4×4). Nic dziwi już taka sytuacja, że trzeba wymieniać klocki na tylnej osi, a na przedniej jeszcze są dobre.
Dodaj komentarz