Świece w samochodzie. Podpowiadamy, jak się z nimi obchodzić.
Z niesprawnymi świecami silnik ciężko zapala, albo i w ogóle milczy.
– Świece żarowe, newralgiczny punkt diesla.
– Nie mogą spaść na podłogę!
– Świece zapłonowe w benzynowych trzeba regularnie wymieniać.
Świece sprawiają problemy głównie w silnikach wysokoprężnych. Producenci aut nie przewidują okresowej wymiany świec żarowych, ale bynajmniej nie są one wieczne. Uszkodzenie świec żarowych powoduje kłopoty z uruchomieniem diesla w chłodne i mroźne dni. Albo silnik wreszcie zapali, ale chodzi nierówno, bo któryś cylinder jest niedogrzany przez świecę. Dodajmy, że świeca nagrzewa komorę spalania nie tylko przed rozruchem auta, często również później, gdy motor jeszcze nie nabrał odpowiedniej temperatury. Trzeba w warsztacie zlokalizować, która świeca „padła” i ją wymienić.
Porównaj ceny świec żarowych na Autorii i nie przepłacaj!
– Jeśli uszkodzeniu uległa jedna świeca, można spróbować wymienić tylko jedną, jeśli dwie, trzy, trzeba wstawić komplet nowych – tłumaczy Rafał Kornatko, współwłaściciel serwisu Morela w Łomiankach pod Warszawą. – Chodzi o to, że w razie uszkodzenia świec prąd płynący z przekaźnika rozkłada się na te działające. W przypadku silnika czterocylindrowego i dwóch niesprawnych świec, te które jeszcze działają otrzymują prąd o dwukrotnie większym natężeniu. Przykładowo przekaźnik daje 80 amperów. Gdy pracują cztery, do każdej trafia 20, gdy dwie – do każdej 40. Tego świece na dłuższą metę nie wytrzymają i również zostaną uszkodzone. Dodatkowo wskazanym jest, aby wszystkie świece grzały równo ze względu na równomierne nagrzewanie cylindrów.
Jak dobrać świece żarowe? Rafał Kornatko zdecydowanie radzi stosować świece takiej marki, jak na pierwszym fabrycznym montażu. Czyli najlepiej to, co było w aucie od nowości. Zmiana marki świec może pociągnąć za sobą zmianę oprogramowania sterownika świec, albo nawet całego sterownika. I po co Ci takie dodatkowe wydatki? Należy też pamiętać, że ten sam producent oferuje bardzo dużo typów świec żarowych pozornie wyglądających tak samo ale zasilanych innym napięciem. Na przykład do tego samego silnika 2.0 TDI koncernu Volkswagen spotykane są świece 4,4 V, 5 V, 8 V. Dlatego niezbędne jest dokładne wytypowanie świecy według katalogu producenta pojazdu i ścisłe przestrzeganie jego zaleceń.
Bardzo delikatne
Rafał Kornatko uczula jeszcze na jedno. Nowoczesna świeca żarowa, która spadła na twardą podłogę nie nadaje się do użytku! Świece są bardzo delikatne. Owszem, z wierzchu mają metalową obudowę, ale w środku znajdują się ceramiczne elementy, które po upadku kruszą się. Gdy mechanik jednak zamontuje taką świecę, konsekwencje bywają poważne. Ceramika wypala się, wykrusza i może wpaść do cylindra, co skończy się remontem silnika.
Wymiana po przebiegu
W benzyniakach świece zapłonowe są mniej kłopotliwe. Ich obsługa przeważnie sprowadza się do regularnej wymiany kompletu. Zazwyczaj na każdy „gar” przypada jedna, ale są konstrukcje z dwoma świecami na cylinder. Świece zużywają się stopniowo, w tych mocno spracowanych środkowa elektroda jest mniejsza niż powinna, może też przybrać trójkątny przekrój. Przebiegi od wymiany do wymiany są mocno zróżnicowane, od 30 do 90 tys. km, takie informacje znajdziesz w dokumentach serwisowych samochodu i u swego mechanika. Dobór polega przede wszystkim na uwzględnieniu charakterystyki temperaturowej. Świece zbyt „zimne” będą miały kłopot z odpowiednim zapłonem mieszanki benzyny i powietrza. Zbyt „gorące” to niepotrzebne przegrzewanie komory spalania.
Znajdź najlepszą ofertę na świece zapłonowe na Autorii.
Dobry mechanik na pewno dysponuje danymi, z jakim momentem należy dokręcić świece zapłonowe. Bo nieprawda, że dokręca się jak najmocniej. Pod świecą jest podkładka, która uszczelnia. Przy zbyt mocnym dokręcaniu podkładka zostanie zdeformowana.
Autoria.pl – Porównywarka Cenowa Części. Taniej, szybciej, precyzyjnie!
Dodaj komentarz