Hamulce ratują życie. Niektórzy mówią, że jest to najważniejszy układ w samochodzie. Należy go regularnie serwisować i obserwować. Jak każda część, może się zepsuć. Daje wtedy te, opisane niżej objawy. Nie ignoruj ich. Jeśli się pojawią – przerwij jazdę i udaj się do mechanika.

1. Zapalona kontrolka ostrzegawcza?

Kontrolka ostrzegająca o awarii m.in. układu hamulcowego

Ten objaw często daje o sobie znać, zanim ruszysz autem. Jeśli nie miałeś tego szczęścia i pojawił się w trakcie jazdy – jak najszybciej zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu. Najczęściej awarię układu hamulcowego symbolizuje czerwony wykrzyknik „(!)” i/lub literka „P” – dotycząca hamulca ręcznego („parking”). Może się zdarzyć, że szwankuje elektronika, jednak zdecydowanie rekomendujemy przyjąć założenie, że problem jest poważny. Nie jedź z podejrzeniem uszkodzenia hamulców. Wezwij pomoc drogową lub udaj się na inspekcję (niestety raczej na lawecie).

2. Piski, zgrzyty, szuranie i inne dziwne dźwięki przy hamowaniu?

Jeśli słyszysz metaliczne dźwięki przy hamowaniu prawdopodobnie coś się zużyło. Tarcze albo okładziny hamulcowe (klocki lub szczęki – przy hamulcach bębnowych). Następuje tarcie metalowego korpusu okładzin (materiał cierny został całkowicie wytarty) o powierzchnię tarcz hamulcowych lub bębnów. Dłuższa jazda przy takim stanie hamulców oprócz całkowitego zużycia tarcz lub bębnów jest oczywiście niebezpieczna. Lepiej wymienić tańsze okładziny zawczasu, niż potem znacznie droższe tarcze. Jeśli objaw ten nie jest intensywny, prawdopodobnie dojedziesz jeszcze o własnych siłach do mechanika.

Szuranie przy zwolnionym pedale (i dźwigni hamulca ręcznego) może oznaczać problem z cylinderkiem hamulcowym. Jego rolą jest dociskanie klocków do obracającej się tarczy hamulcowej, co powoduje powstanie siły tarcia i hamowanie. Czasami, z powodu zmian temperatury lub nagromadzenia się rdzy, brudu i osadów – cylinderek się zapiecze i nie odchodzi od tarczy, powodując jest stały docisk. Stąd te dźwięki.

Jeśli słyszysz wysokotonowy pisk lub metaliczne „drapanie” być może daje o sobie znać czujnik zużycia klocków hamulcowych. Odzywa się on zanim zużyjesz całkowicie klocki i uszkodzisz tarcze hamulcowe. Nawet podczas jazdy bez wciśniętego pedału hamulca. Jeśli tak – planuj pilną wymianę klocków.

3. Regularne stukanie, szarpanie lub wibrowanie na kierownicy lub pedale hamulca ?

Jeśli dzieje się to podczas hamowania, prawdopodobnie masz wypaczone tarcze hamulcowe. Nierówności da się wyczuć już przy odchyleniach rzędu dziesiątych milimetra. Zdarza się, że po ostrym hamowaniu z dużych prędkości i nagłym wjechaniu z gorącymi tarczami w kałużę wody – tarcze się wichrują pod wpływem szoku termicznego.

Hamowanie w kałuży to ryzyko uszkodzenia tarcz hamulcowych

Niektórzy próbują regenerować tarcze – oddają je do toczenia (szlifowania). Jednak 100% pewności da dopiero wymiana tarcz na nowe. Poza tym toczenie pocienia tarcze, przyśpieszając ich kres.

Przyczyną odkształcania się tarcz hamulcowych mogą być nieodpowiednio dokręcone szpilki / nakrętki kół. Te muszą być dokręcane z precyzyjną i równą siłą, najlepiej z użyciem klucza dynamometrycznego zgodnie ze specyfikacją pojazdu. Nierównomierność tej czynności może prowadzić do wygięcia się tarcz.

Dokręcanie kół
Dokręcanie szpilek kół z nierównomierną siłą może doprowadzić do skrzywienia tarcz hamulcowych

Uwaga: jeśli doświadczasz wibrowania kierownicy podczas jazdy bez użycia hamulca – prawdopodobnie masz źle wyważone koła. Wtedy to robota dla oponiarza. Zazwyczaj 15-30 zł za 1 koło.

4. „Miękki pedał” lub „hamulec nie bierze”?

Wyciek płynu hamulcowego

Niezależnie, czy to żona przecięła przewody hamulcowe ;), czy ucieka on z układu z innych powodów (nieszczelny zawór lub odpowietrznik, pęknięty przewód stały lub elastyczny), to sytuacja, w której zalecamy poważne rozważenie zaprzestania jazdy. Tzw. miękki pedał hamulca, „brak brania hamulca” lub „łapanie go nisko”, mogą oznaczać zbyt małe ciśnienie płynu. Rolą płynu jest przenoszenie siły Twojej nogi (często wzmocnionej przez systemy wspomagania hamowania) do wspomnianych cylinderków hamulcowych i dalej do klocków. Brak tego płynu to oczywiście brak hamowania. Od razu do warsztatu (na lawecie).

Zapowietrzony układ hamulcowy

Podczas wymiany płynu hamulcowego nie odpowietrzyłeś układu, lub powietrze dostało się tam w inny sposób. To może być przyczyną złego działania hamulca. Powietrze spręża się zdecydowanie bardziej niż płyn hamulcowy, nie przenosząc dalej siły.

5. Samochód „znosi” w lewo lub prawo podczas hamowania?

Nierównomierna praca hamulców. Jeden z cylinderków hamulcowych może ściskać z inną siłą niż pozostałe. Jeden z przewodów hamulcowych jest uszkodzony lub sam cylinderek. Ewentualnie układ rozdziału siły hamowania – elektronika.

6. Zapach spalenizny lub dym podczas hamowania?

Jeśli nie jesteś na rajdzie samochodowym, to raczej taka sytuacja nie powinna się zdarzyć. Prawdopodobnie palą się okładziny hamulcowe – zbyt wysoka temperatura podczas hamowania. Często w jazdach w górach, gdzie hamowanie jest częste. Bardzo niebezpieczne – właśnie to było przyczyną katastrofy autobusu w Grenoble w 2007 roku, kiedy zginęło 26 osób. Hamulce po prostu się spaliły i przestały działać. Zjedź w bezpieczne miejsce i pozwól hamulcom ostygnąć.

Przegrzany układ hamulcowy może się dosłownie zapalić

Nie każdy wyżej opisany symptom od razu oznacza wysokie koszty naprawy i zagrożenie życia. Czasem lekkie piski hamulców to po prostu niskiej jakości klocki hamulcowe, wilgoć i pył. Ale czy chcesz ryzykować? Jeszcze raz – w przypadku problemów z układem hamulcowym rekomendujemy założyć, że to coś poważnego. Sprawdź to i jeśli potrzeba – wymień zużyte elementy.


Pamiętaj, że regularne serwisowanie i wymiana elementów układu hamulcowego jest podstawą bezpiecznej jazdy. A w Autorii znajdziesz najlepszą ofertę na klocki hamulcowe, tarcze hamulcowe, szczęki, bębny, przewody elastyczne, cylinderki i wszelkie inne elementy układu hamulcowego. Porównaj i kupuj najtaniej!

Nowa tarcza hamulcowa znaleziona na Autorii
Nowa tarcza hamulcowa z oprzyrządowaniem.

Czy ten artykuł był pomocny?

Kliknij na gwiazdkę, aby dodać ocenę

Przeciętna ocena: 4.2 / 5. Liczba ocen: 17

Brak ocen. Bądź pierwszy i dodaj ocenę!

Żałujemy, że że uznałeś ten artykuł za bezużyteczny 🙁

Pozwól nam ulepszyć nasz artykuł!

Napisz, jak moglibyśmy ulepszyć ten artykuł


1
Dodaj komentarz

avatar
1 Wątki komentarzy
0 Odpowiedzi w wątku
0 Obserwujący
 
Komentarze z największą liczbą odpowiedzi
Najgorętszy wątek
1 Autorzy komentarzy
Michał Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Michał
Gość
Michał

Jeszcze nie widziałem płomienia na klockach hamulcowych. Ciekawe czy to nie jakiś fotomontaż?